FINCON ADVICE

Contact

+32 495 264 204

Volg ons

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google Places Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2019 | Fincon Advice bvba | website gemaakt door Hans Vanbiervliet - alle rechten voorbehouden | disclaimer | algemene voorwaarden

Files in België : oplossing in zicht

Het is duidelijk dat de politieke leiders in juni belangrijke en hopelijk ingrijpende beslissingen zullen nemen om dit maatschappelijk probleem aan te pakken.

 

Met zeer eenvoudige maatregelen kunnen we het verkeer met 5 à 10% verminderen tijdens de piek. Met meer ingrijpende maatregelen met nog eens 10 à 20%. Dit kan het verkeer naar de centrumsteden reeds heel wat vlotter laten verlopen. Velen zullen die moedige leiders dankbaar zijn...

Luisteren we straks niet meer naar de filefuif?

 

Maatregel 1 : Geen kilometerheffing 's nachts

Inderdaad, van 22h tot 05h is er geen kilometerheffing op de Belgische wegen. Transportbedrijven zullen niet langer de vluchtwegen opzoeken, maar tijd investeren om op een beter tijdstip door of in België te rijden. Doorgaand verkeer kan evengoed 's nachts rijden. Vele vrachtwagens zullen reeds vroeg op hun bestemming zijn, eventuele wachttijden bij de losplaats voor de chauffeur zullen afgewogen moeten worden tegenover de besparing op de kilometerheffing en tegenover de wachttijden in de file. De afname van de files en de vermindering van de CO2-uitstoot compenseren de lagere inkomsten voor de overheid. Bovendien kan de kilometerheffing ook stijgen tijdens de spits. Hier moet men wel even opletten dat men geen compromisoplossing bekomt met +20% in de spits en -20% 's nachts. Dergelijke kleinere verschillen resulteren niet in een gedragsverandering.

 

Maatregel 2: Inhaalverbod tijdens de spits voor vrachtverkeer

Vrachtwagens die elkaar minutenlang proberen in te halen nemen teveel capaciteit weg van de autosnelweg. Het overige verkeer dient dan gebruik te maken van het derde rijvak. Hierdoor ontstaan er op dat rijvak gevaarlijke situaties, met vaak ongevallen tot gevolg en dus bijkomende lange files. Enkel bij opritten moet er een uitzondering komen om andere vrachtwagens vlot te laten invoegen.

 

Maatregel 3: Variabele kilometerheffing voor alle voertuigen

Variabel dient hier in twee dimensies te worden begrepen: per kilometer, maar ook afhankelijk van het tijdstip. Tijdens de spits betaalt men gewoon meer, een principe van vraag en aanbod. Wie minder wil betalen moet natuurlijk een volwaardig alternatief hebben. Niet iedereen kan met de fiets naar het werk, hoewel dit sterk gestimuleerd moet worden. Blijft dan nog het openbaar vervoer: ook hier moet de overheid sterk in blijven investeren en moet de dienstverlening goed zijn: een aparte maatschappelijke discussie.

 

Maatregel 4: Liefkenshoektunnel gratis

Waarom is deze betalend, terwijl de Kennedytunnel gratis is? Waarom is de Liefkenshoektunnel alleen maar gratis als de ellende op de ring extreem hoog is? Kan men dan spreken van een alternatief? Enkel wanneer via een variabele kilometerheffing de Kennedytunnel betalend is (en minstens even duur) voor alle verkeer, kan men het verkeer sturen naar alternatieve wegen. Vanaf 1 juli zal men voor vrachtverkeer de tarieven drastisch doen zakken tijdens de nacht. Een goed begin. Dat zou volledig gratis moeten zijn en ook voor personenwagens van toepassing moeten zijn. Deze maatregel zal voor enkele procenten helpen, maar er zal nog te weinig gedragsverandering optreden.

 

Maatregel 5: Nodig geen Amerikaanse presidenten uit

Een grapje! Veel moed en hou het veilig in het verkeer.

 

Tot slot: door dit te delen via de sociale media zorgt u ervoor dat er binnenkort veel minder en veel kortere files in België zijn. Bedankt hiervoor. 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons
Please reload

Archive
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square